Photo by NordWood Themes on Unsplash

Eenmanszaak

Hoe start je je eenmanszaak?

Voor de opstart van een eenmanszaak kan je terecht bij het ondernemingsloket of wij kunnen dit voor jou opnemen.  Volgende zaken heb je zeker nodig alvorens je kan starten:

  • Een bankrekeningnummer, bij voorkeur op naam van je onderneming
  • Een ondernemingsnummer
  • Een BTW nummer
  • Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (niet verplicht maar wel zeer aan te raden)

Inzake BTW zijn er verschillende regelingen mogelijk (normale BTW regeling, vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen, margeregeling enz...) dus het is belangrijk je hierin vooraf te laten adviseren.

Hieronder de stappen en kostprijs indien je dat via Online Boekhouders wenst te doen:

Jouw eenmanszaak opstarten gaat zo:

Verkennend gesprek

Tijdens het intakegesprek leren we mekaar kennen, kan je kennis maken met onze werkwijze, en kunnen wij een beter beeld schetsen van de onderneming.  Wij bespreken je activiteiten en bepalen welk BTW regime voor jou de beste oplossing is.

Opvragen informatie

In deze fase vragen wij de nodige informatie op om je zaak te kunnen starten: de activiteiten die je wenst te doen, de datum wanneer je wil starten, de geschatte omzet, je bankrekeningnummer alsook een aantal zaken inzake je sociaal statuut.

Aanvraag ondernemingsnummer

Wij contacteren het ondernemingsloket en doen het nodige wat betreft de aanvraag en het aanleveren van de nodige documenten

Aanvraag BTW nummer

Wij contacteren de BTW administratie en dienen een aanvraag in tot activatie van je BTW nummer.  Hiervoor vragen wij je vooraf ook een elektronische volmacht.  Voor deze aanvraag hebben we ook je bankrekeningnummer nodig

Aansluiting sociale kas

Wij zorgen voor de aansluiting in hoofd- of bijberoep, afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Opstart van je boekhouding

Na ontvangst van je ondernemingsnummer en BTW nummer starten wij je boekhouding op en helpen wij je op weg met een aantal formaliteiten.  Nu ben je helemaal klaar om aan de slag te gaan! 

Wat is ons tarief hiervoor?

Activiteit
Kost
exclusief btw
Intakegesprek
We maken kennis met elkaar, en met onze manier van werken
Gratis
Administratieve activiteit voor KBO en BTW
Wat wij aanrekenen voor ons werk om de onderneming op te starten
€ 80
Vaste kost ondernemingsloket
Deze kostprijs betaal je aan het ondernemingsloket (geen BTW)
€ 105,50