Meest gestelde vragen of FAQ

Hoe werkt online boekhouden eigenlijk?

Simpel uitgelegd: u krijgt van ons een online tool, u laadt uw documenten op, wij koppelen met andere systemen waar mogelijk en verwerken uw documenten dagelijks, u volgt mee en kan 24/7 uw cijfers opvolgen!

Wil je het in detail uitgelegd hebben?  Klik hier door naar onze pagina met alle details

Is online boekhouden veilig?

Jazeker! Uw gegevens worden bewaard in de cloud. Wij werken met Exact Online, Yuki en Octopus, die samenwerken met gecertificeerde hosting providers.  Hun datacentra staan bekend als de veiligste ter wereld. Werken in deze online systemen gaat steeds via een beveiligde verbinding, versleuteld volgens industriële standaarden. Onafhankelijke experts testten de beveiliging. Van alle data wordt dagelijks ook een back-up gemaakt. Uw data wordt dus wel degelijk bewaard.

Bovendien kan u zelf exports nemen van uw data indien u bepaalde zaken ook nog lokaal wil bewaren

Moet ik bepaalde software of programma's installeren?

Neen, er hoeft niets geïnstalleerd te worden op uw computer. Het enige wat u nodig heeft is een laptop, desktop, tablet en een werkende internetconnectie. Wij regelen voor u de toegang tot ons online platform.  U ontvangt via email een login en paswoord. U hebt altijd en overal toegang (zowel op Mac als Windows, tablet of smartphone) Al uw documenten zijn steeds raadpleegbaar, gegevens zijn eenvoudig delen met collega’s en u bespaart een hoop papierwerk!

Wat als de software wijzigt? Moet ik dan bepaalde updates installeren?

Neen, aanpassingen aan het systeem gebeuren automatisch achter de schermen. Bij het inloggen krijgt u dus altijd de meest recente versie te zien.  U hoeft ook niets extra te betalen voor deze upgrades.  Deze zitten steeds in uw prijs vervat!

Met welke systemen werken jullie?

Wij werken met verschillende Online pakketten, waaronder YUKI (www.yuki.be), Exact Online (www.exact.com/benl) en Octopus (www.octopus.be).  Wij opteren ervoor om onze keuze breed te houden.  Op deze manier blijven wij steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en kunnen we steeds een vinger aan de pols houden.  Er zijn verschillen tussen deze systemen afhankelijk van de voorkeuren en de wensen van de klant stellen wij het ene of het andere systeem voor.  Zo heeft u steeds het voor u meest optimale systeem beschikbaar.

Krijg ik een opleiding om het systeem te leren gebruiken?

Wij leggen u de werking van het systeem persoonlijk uit en u krijgt ook een beknopte handleiding ter beschikking. U kunt ook gebruik maken van de uitgebreide help sectie binnen Exact online. Bijkomende vragen kunnen telefonisch worden beantwoord en wij bieden ook online support aan waarbij we uw scherm overnemen en het systeem live aan u voorstellen waarbij u direct kunt meevolgen.

Is Online Boekhouders een erkend boekhouder?

Jazeker! eenieder die in België de titel boekhouder wil voeren moet aangesloten zijn bij het beroepsinstituut voor erkende boekhouders en fiscalisten (BIBF)  Online Boekhouders is onderdeel van STAXX bvba, een erkende boekhoudvennootschap.  Dit betekent dat de meerderheid van de aandeelhouders van de vennootschap en de zaakvoerders erkende boekhouders-fiscalisten zijn.  Ons aansluitingsnummer vind je onderaan onze homepage. Je dossier is dus in goede handen!

Wat is het verschil met een 'gewone' boekhouder?

Waar je bij een gewone boekhouder je papieren fysiek binnenbrengt, breng je ze bij ons digitaal binnen.  Je kan ze opladen, doorsturen via email of scannen via je mobiele telefoon. Dit bespaart je een pak werk op het einde van het kwartaal/maand en geeft ons ook de mogelijkheid om je documenten onmiddellijk te verwerken.  Zo krijg je direct een zicht op je cijfers en hoef je niet te wachten tot het einde van een kwartaal of een jaar.

Er zijn ook koppelingen mogelijk met je bank, facturatietool, kassa of webshop zodat je deze info niet meer hoeft aan te leveren.

Kan ik zomaar veranderen van boekhouder?

Jazeker! Ben je niet tevreden of voel je dat je boekhouder niet op dezelfde golflengte zit, aarzel dan niet om de samenwerking te stoppen.  Overstappen van boekhouder kan op gelijk welk ogenblik maar er zijn wel een aantal zaken waar je best rekening mee houdt. Wij helpen je hierbij en zorgen voor een vlotte overgang van je dossier Lees alvast ons blogartikel hierover voor meer informatie.

Wat is de beste periode om over te schakelen van boekhouder?

In principe kan je op gelijk welk ogenblik overschakelen.  Echter om dubbele kosten te vermijden is het best dat je overschakelt op het einde van een afgewerkte periode (kwartaal/jaar) Wij nemen contact op met je huidige boekhouder en bespreken met hem/haar hoe we de overgang best inrichten.  Je hoeft daar zelf geen actie in te ondernemen.

Kan mijn boekhouder moeilijk doen wanneer ik wil overstappen?

Elke boekhouder is gebonden door een deontologische plicht.  Wanneer je als klant wenst over te stappen naar Online Boekhouders is je huidige boekhouder verplicht alle informatie door te geven aan ons.  Zelfs al zijn er problemen geweest in de samenwerking . Je oude boekhouder kan en mag dus geen documenten achterhouden die het werk van de nieuwe boekhouder zouden belemmeren.

Online Boekhouders contacteert zelf je boekhouder en neemt de nodige stappen voor de overname van het dossier.

 

 

 

Staat uw vraag er niet tussen?

Klik de gewenste vraag open in het overzicht met meest gestelde vragen om het antwoord te lezen. Heb je toch nog een vraag die niet in deze lijst voorkomt, aarzel dan niet ons een mailtje te sturen met uw vraag: info@onlineboekhouders.be.
Meest gestelde vragen of FAQ