Bij een eenmanszaak starten komen vaak wat vragen bij. Dit artikel verduidelijkt het starten van een eenmanszaak in 6 stappen!

  1. Hoe mijn ondernemingsnummer aanvragen?
  2. Hoe mijn BTW-nummer aanvragen?
  3. Waarom een nieuw bankrekeningnummer aanvragen?
  4. Waarom moet ik me aansluiten bij een sociale verzekeringskas?
  5. Welke speciale vergunningen moet ik aanvragen?
  6. Welke verzekeringen heb ik nodig?

Een eenmanszaak starten in hoofdberoep of in bijberoep

Je hebt beslist dat je een eenmanszaak wil starten als zelfstandige in hoofdberoep of bijberoep? Je kan een basiskennis bedrijfsbeheer voorleggen? Dan ben je klaar om te starten. Of toch zo goed als klaar. Er zijn heel wat zaken waar je moet aan denken als je een eigen zaak wil starten. Welke stappen moet je nemen en welke formaliteiten moet je vervullen? We helpen je hieronder in 6 stappen op weg.

Hoe mijn ondernemingsnummer aanvragen?​

​De eerste stap bij een eenmanszaak starten is de aanvraag van een ondernemingsnummer. Hiervoor moet je je inschrijven bij de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO) waarvoor je in zowat elke stad een loket vindt. De kostprijs voor de inschrijving bedraagt ongeveer 85 euro (excl. btw). Je geeft aan welke activiteit je wil uitvoeren en krijgt op basis daarvan een aantal NACEBEL codes toegewezen. Let op: je mag enkel de activiteiten uitvoeren voor de codes die je hebt geregistreerd. Wil je later een extra activiteit uitvoeren, dan moet de inschrijving aangepast worden (en dat kost geld). Hou er rekening mee dat je voor sommige beroepen bovenop je basiskennis bedrijfsbeheer ook een diploma of erkenning van je vakkennis moet kunnen voorleggen. Na de inschrijving krijg je onmiddellijk je ondernemingsnummer. Uiteraard kan je het aanvragen van je ondernemingsnummer ook overlaten aan je boekhouder.

Hoe mijn BTW-nummer aanvragen?

In de meeste gevallen is je activiteit onderworpen aan de btw en moet je je dus via het formulier 604A registreren voor de btw. Dit kan ook geregeld worden via het ondernemingsloket of je boekhouder en kost ongeveer 50 euro (excl. btw). Sommige zelfstandige activiteiten zijn echter vrijgesteld van btw, zoals verzekeringsactiviteiten, bepaalde medische activiteiten en bepaalde vrije beroepen. Een registratie is dan niet nodig. Vraag raad bij je boekhouder of bij het ondernemingsloket want na registratie wordt je ondernemingsnummer je btw-nummer.

Waarom een nieuw bankrekeningnummer aanvragen?

De volgende stap bij een eenmanszaak starten, is het openen van een bankrekeningnummer op naam van je zaak. Alle inkomsten en onkosten voor je zaak regel je vanaf deze aparte bankrekening. Zo heb je ook een zicht op de cash evolutie van je activiteit en krijg je al snel een indicatie of je goed bezig bent. Bij de meeste banken is dit gratis en in veel gevallen hoef je zelfs niet langs te gaan, maar volstaat het om dit online aan te vragen.

Waarom moet ik me aansluiten bij een sociale verzekeringskas?

Als zelfstandige ben je verplicht je aan te sluiten bij een sociale verzekeringskas en per kwartaal sociale bijdragen te betalen die zorgen voor je pensioenopbouw, ziekteverzekering, kinderbijslag… Hoeveel je dient te betalen hangt af van de aard van je activiteit (hoofdberoep of bijberoep) en de hoogte van je inkomen. Bij het starten van je eenmanszaak dien je een schatting te maken van je netto belastbaar inkomen om op basis daarvan de kwartaalbijdragen te laten berekenen. Je kan hiervoor zelf langsgaan bij bijvoorbeeld Zenito, Acerta, Xerius, Incozina of een van de andere sociale verzekeringskassen. Uiteraard kan je boekhouder ook dit karwei van je overnemen. Je betaalt dan ongeveer 35 euro.

Welke speciale vergunningen moet ik aanvragen?

Je denkt er misschien niet onmiddellijk aan, maar bij een eenmanszaak starten moet je soms beschikken over bepaalde vergunningen om je activiteit uit te mogen voeren. Wil je voedsel serveren, dan dien je je te registreren bij het FAVV. Om sterke drank te serveren moet je dan weer een vergunning aanvragen via de lokale politie. Vraag dit zeker na bij de Kruispuntbank of bij je boekhouder.

Welke verzekeringen heb ik nodig?

Denk eraan om bij het starten van je eenmanszaak de nodige verzekeringen af te sluiten. Wat je zeker niet mag vergeten is een verzekering beroepsaansprakelijkheid. Deze beschermt je tegen eventuele claims als gevolg van fouten die je misschien maakt tijdens het uitoefenen van je beroep. Huur je een pand? Denk dan zeker aan een brandverzekering en een verzekering tegen diefstal. Zowel je verzekeringsagent als je boekhouder kunnen je hierover advies geven.

Lijkt een eenmanszaak starten jou een tijdrovende karwij? Neen hoor, in een kleine week heb je wellicht alles geregeld. En uiteraard kan je het meeste overlaten aan je boekhouder. Aarzel dus zeker niet om ons te contacteren. Samen met jou werken wij op een correcte, efficiënte en kostenbewuste manier aan jouw boekhouding.

Auteur: Tom Dewaele, zaakvoerder Online Boekhouders en erkend boekhouder-fiscalist BIBF.