Je hebt een goed idee en je denkt na over de opstart van een eigen zaak? Start dan niet onbesuisd en denk wat dieper na over je plannen. Wellicht zijn er een aantal zaken waar je op het eerste zicht niet aan denkt en die je beter vooraf weet dan achteraf. In dit artikel willen we enkele belangrijke elementen aanreiken omtrent de opstart van je zaak.

Opstart van je zaak: valideer je idee!

Je kan een goed idee hebben maar is het ook verkoopbaar? Spreek met potentiële klanten en vraag hen of zij bereid zouden zijn te betalen voor je product of dienst. Immers, zonder klanten geen verkoop! en zonder verkoop geen inkomsten. Ga al eens te rade bij vrienden, familie, kenissen en leg je idee aan hen voor. Na een aantal mensen gesproken te hebben krijg je alvast een beter beeld en krijg je al meer voeling over het feit of je product of dienst kan aanslaan of niet. Bespreek je aanpak en sta open voor kritische vragen. Maak een evaluatie van de pro’s en contra’s.

Bepaal je markt

Waar situeren zich jouw toekomstige klanten? Hoe ga je ze vinden en hoe ga je ze leiden naar je zaak? Is de markt groot genoeg om er voldoende omzet in te genereren? Denk alvast na welke acties je zou kunnen nemen om klanten te winnen. Zijn er nog andere spelers op de markt? Is er ruimte voor een nieuwe aanbieder? Bezoek beurzen en evenementen in je vakgebied en denk na over hoe je je potentiële klanten zal kunnen bereiken.

Check de concurrentie

Wellicht zijn er al andere spelers actief op de markt. Check hun winkels, websites en bestudeer hoe zij het aanpakken. Je kan er wellicht nog veel over leren. Noteer de goede dingen en denk erover hoe jij nog beter kan doen en hoe je je kan onderscheiden van je concurrenten. Denk na waarom klanten jouw product / dienst zouden verkiezen boven dat van een concurrent. Wees ook realistisch en hou rekening met de omvang je concurrentie. Misschien kan het beter uitpakken indien je start op een andere locatie waar er minder concurrentie aanwezig is of waar je denkt meer klanten te kunnen aantrekken.

Denk offline en online

Denk na hoe je je zaak online kan promoten (website, sociale media, online advertenties) Heb je een online zaak? denk dan aan offline acties om klanten naar je site te brengen (flyers, brochures, offline advertenties) Een combinatie van beiden is aan te raden. Denk na hoe je zelf tewerk gaat indien je dat bepaald product zou kopen en welke stappen je zou nemen. Wellicht zullen je klanten ook op dezelfde manier tewerk gaan.

Maak een business plan

Je uiteindelijke doel is nog altijd winst maken. Probeer na te denken over volgende zaken en giet ze in een simpele spreadsheet:

Opstart van je zaak: omzet

  • Hoeveel klanten denk ik te halen en via welk kanaal (vb winkel, website, demonstraties, …)
  • Welke producten zal ik verkopen en aan welke prijs (de prijs kan verschillen per kanaal)
  • Welke kortingen ga ik geven?
  • Hoe zie ik mijn omzet evolueren en welke strategie zit daar achter?

Opstart van je zaak: kosten

  • Heb ik producten nodig en waar kan ik ze vinden?
  • Waar ga ik mijn producten / grondstoffen aankopen?
  • Welke prijs ga ik daarvoor betalen? Kan ik kortingen bekomen
  • Wat zijn extra kosten verbonden aan de productie (verpakking, extra handelingen, …)
  • Ga ik werken met personeel?
  • Welke zijn de andere kosten die ik verwacht?

Ga al eens ten rade bij je bank, potentiële leveranciers, sociaal secretariaat of je boekhouder. Zo heb je een idee aan welke kosten je kan verwachten. Bedoeling van dit businessplan is te komen tot een schatting en evolutie van het resultaat. Zo weet je of je idee levensvatbaar is!

Opstart van je zaak: beperk je risico’s

Als ondernemer moet je proactief zijn en risico’s durven nemen, dat is zeker. Er is echter een verschil tussen een berekend risico nemen en roekeloos zijn. Bepaal hoeveel financiële middelen je nodig hebt om te starten en bepaal hoe je die middellen gaat verzamelen. Probeer te starten met zo weinig mogelijk vreemde middellen (leningen) en zorg ervoor dat het afbetalingsplan realistisch en haalbaar is.

Start!

Heb je al deze stappen doorlopen en kom je tot een positieve evaluatie? Dan is het tijd om het effectief te doen! Eenmaal gestart zijn er aantal praktische zaken die moeten gebeuren. Wij komen hier binnenkort op terug in een volgende post.

Wens je meer informatie over dit onderwerp of ben je nog op zoek naar een online boekhouder, aarzel dan niet om ons te contacteren. Samen met jou werken wij op een correcte, efficiënte en kostenbewuste manier aan jouw boekhouding.

Auteur: Tom Dewaele, zaakvoerder Online Boekhouders en erkend boekhouder-fiscalist BIBF