Vanaf 1 september 2018 is het zover: wie zijn domicilie of het adres van zijn maatschappelijke zetel in het Vlaams Gewest heeft, zal vanaf dan geen basiskennis bedrijfsbeheer meer moeten bewijzen om zijn onderneming te kunnen starten.

Opgelet: in het Brussels Hoofdstedelijk en Waals gewest wijzigt voorlopig niets. Wie zijn domicilie of maatschappelijke zetel daar heeft, zal dus nog steeds de basiskennis bedrijfsbeheer moeten bewijzen.   Er zijn ook nog enkele uitzonderingen in de bouwsector.

Wat is basiskennis bedrijfsbeheer?

Als u met een zelfstandige activiteit wilt beginnen, in hoofdberoep of in bijberoep, en daarvoor een ondernemingsnummer aanvraagt, dan moet u in de meeste gevallen de basiskennis van het bedrijfsbeheer bewijzen middels een diploma of praktijkervaring.

Onder bepaalde voorwaarden kan iemand anders dan uzelf de basiskennis bedrijfsbeheer in uw plaats aantonen.

Het ondernemingsloket waar u uw ondernemingsnummer aanvraagt, beslist uiteindelijk of u aan de voorwaarden voldoet.

Wat wijzigt er vanaf 01/09/2018?

De basiskennis bedrijfsbeheer moet niet langer aangetoond worden.  U kunt dus zonder probleem uw onderneming starten.

Impact voor starters en gevestigde zelfstandigen

Niet alleen voor starters, maar ook voor heel wat bestaande ondernemingen heeft dit gevolgen. Wie voor het bewijs van de basiskennis bedrijfsbeheer een beroep doet op een aangestelde, kan die nu al laten schrappen in de KBO en toch nog wettelijk in orde zijn.

Een onderneming beschikt bij het schrappen van een aangestelde immers steeds over een termijn van 6 maanden om zijn ondernemersvaardigheden opnieuw te bewijzen.

Wat zijn de voordelen?

Heb je een eenmanszaak, dan ben je niet langer afhankelijk van je echtgenoot, partner, familielid of zelfs een werknemer om het dagelijks bestuur van je onderneming uit te oefenen. Loopt de relatie met je partner spaak, of vraagt je helper plots om als aangestelde geschrapt te worden, dan hoeft dit niet langer een probleem of een punt van discussie te zijn.

In het geval van een vennootschap, moet je niet langer iemand tot zaakvoerder, (gedelegeerd) bestuurder, werkend vennoot of directeur benoemen om zo de basiskennis van bedrijfsbeheer te kunnen bewijzen.

Bovendien kan je bij schrapping van de aangestelde niet langer aansprakelijk gesteld worden voor onbetaalde sociale bijdragen door diezelfde  aangestelde.  Alle reden dus om dit te bekijken.

Hulp nodig of vragen hieromtrent? Contacteer ons gerust.

Lees ook ons artikel: uw eenmanszaak opstarten in 6 stappen

Bron: Zenito